La Núria és una nena de 11 anys. Un temps enrere els seus pares es van adonar que començava a fer coses estranyes cada cop que se sentia un soroll fort. Quan queia quelcom a terra, la Núria es ficava molt nerviosa, començava a balancejar-se, es tapava les orelles amb les mans i començava a cridar descontroladament.

Els pares van pensar que era una petita por que se li passaria amb el temps, ja n’havia tingut d’altres i treballant-les junts les havien superat. Però va passar el temps y poc a poc van veure que no era el mateix. Avui, la Núria no deixa que els seus pares passin l’aspirador per casa, no es vol assecar el cabell per molt fred que faci i se segueix horroritzant cada cop que cau quelcom a terra.

El que li passa a la Núria rep el nom d’hipersensibilitat auditiva. Aquest és un símptoma que podem observar sovint en les persones amb TEA. Us sona? Fa un temps n’havíem parlat en  aquest blog.

La hipersensibilitat és l’augment de la capacitat de percebre per algun dels cinc sentits. En el cas de la Núria, l’oïda. Aquesta és la hipersensibilitat més freqüent que podem observar, però no és la única. També hi ha hipersensibilitat a la llum, al tacte, a la temperatura, a les olors…

Avui reprenem el tema perquè hem llegit que la Federació d’Autisme de Madrid ha creat per primera vegada una obra de teatre adaptada a les necessitats de persones amb TEA, necessitats especials en la comunicació i/o en la psicomotricitat. Es tracta d’una versió musical de la obra de Shakespeare “Somni d’una nit d’estiu” però modificant els volums, el to de la llum i evitant els moments de foscor completa que sovint apareixen en el teatre.

Igual que fa un temps van aparèixer eines com l’audiodescripció per a persones amb ceguesa o l’aplicació de llenguatge de signes per a les persones amb sordesa, avui per fi tenim una obra que integra eines per a que la puguin gaudir totes les persones amb TEA.

De moment només la podem veure a Madrid. Tot i així considerem que és un gran avenç, doncs demostra al món del teatre i els espectacles que és possible, i que realment hi ha un ampli públic que presenta aquestes necessitats.

Aquest és un primer pas per a que el món de l’oci s’adapti a tota la població, però hem de seguir lluitant per a que això es faci realitat i, poc a poc, cosetes com aquestes vagin arribant a l’abast de tots aquells que ho poden necessitar.

Esperem que us hagi agradat aquesta entrada, i que la compartiu amb amics, companys i familiars! I encara millor, si ens deixeu un súper Like, estarem encantadíssims!

Fins el pròxim juernes!

 

Núria es una niña de 11 años. Hace un tiempo sus padres se dieron cuenta de que empezaba a hacer cosas extrañas cada vez que oía un ruido fuerte. Cuando alguna cosa se caía al suelo, Núria se ponía muy nerviosa, empezaba a balancearse, se tapaba las orejas con las manos y empezaba a gritar descontroladamente.

Sus padres pensaron que era un pequeño miedo que se le pasaría con el tiempo, ya había tenido otros y trabajándolos juntos los habían superado. Pero pasó el tiempo y poco a poco vieron que no era lo mismo. Hoy, Núria no deja que sus padres pasen el aspirador por casa, no se quiere secar el pelo por mucho frío que haga y se sigue horrorizando cada vez que cae algo al suelo.

Lo que le pasa a Núria recibe el nombre de hipersensibilidad auditiva. Esta es un síntoma que podemos observar a menudo en las personas con TEA. ¿Os suena? Hace un tiempo habíamos hablado de ello en este blog.

La hipersensibilidad es el aumento de la capacidad de percibir por alguno de los cinco sentidos. En el caso de Núria, el oído. Esta es la hipersensibilidad más frecuente que podemos observar, pero no es la única. También hay hipersensibilidad a la luz, al tacto, a la temperatura, a los olores…

Hoy retomamos este tema porque hemos leído que la Federación de Autismo de Madrid ha creado por primera vez una obra de teatro adaptada a las necesidades de personas con TEA, necesidades especiales de la comunicación y/o psicomotricidad. Se trata de una versión musical de la obra de Shakespeare “Sueño de una noche de verano” pero modificando el volumen, el tono de la luz y evitando los momentos de oscuridad completa que a menudo aparecen en el teatro.

Igual que hace un tiempo aparecieron herramientas como la audiodescripción para personas ciegas o la aplicación del lenguaje de signos para personas con sordera, hoy por fin tenemos una obra que integra herramientas para que la puedan disfrutar todas las personas con TEA.

De momento solo la podemos ver en Madrid. Aun así consideramos que es un gran avance pues demuestra al mundo del teatro y los espectáculos que es posible, y que realmente hay un amplio público que presenta estas necesidades.

Este es el primer paso para que el mundo del ocio se adapte a toda la población, pero tenemos que seguir luchando para que esto se haga realidad y, poco a poco, cositas como estas vayan llegando al alcance de todos aquellos que lo puedan necesitar.

Esperamos que os haya gustado esta entrada, y que la compartáis con amigos, compañeros y familiares! Y aun mejor, si nos dejáis un súper Like, estaremos encantadísimos!

Hasta el próximo juernes!

Font: Imatge de Google Imágenes